Fotografie tips #2

DSC_6678

Heey, hallo, bonjour!

Coco heeft al wat tips gedeeld en het leek mij leuk om ook mijn tips en ervaringen te delen! Benieuwd? Lees snel verder!

Ik  ben zelf begonnen met fotograferen omdat ik het heel erg leuk vind. Ik leer door veel dingen te bekijken en zelf uit te proberen.
Ik ben niet een profesionele fotograaf en ik moet nog veel leren maar ik vind het wel leuk om de dingen die ik al geleerd heb hier te delen met jullie. Ik hoop heel erg dat jullie er wat aan hebben. En vergeet vooral niet jouw tips en ervaringen te delen!

Tip 1 Licht

Licht is belangrijk in een foto. Het kan een plaatje er heel anders uit laten zien of net die ene kleine touch geven die je graag wil. Je kan een beetje spelen met het licht om het zo te krijgen als je graag wil. Ik experimenteer hier heel veel mee en ik vind het leuk om te zien wat voor verschil het geeft als ik foto’s maak. Kijk hier onder maar wat voor effect licht heeft op een foto.
Ook is een goede tip om natuurlijk licht te gebruiken. Met natuurlijk licht bedoel ik de zon. Dit staat altijd het mooist en laat de foto er mooi en natuurlijk uit zien.

IMG_2533IMG_2529

Tip 2 Bewerking

Ik bewerk mijn foto’s graag nadat ik ze op de computer gezet heb. Veel mensen denken dat bewerken een slecht ding is of dat dat heel lelijk of ‘te bewerkt’ er uit gaan zien. Ik vind dat niet zo en dat hoeft ook niet. Ik bewerk mijn foto’s om ze er mooier en wat sprekender te laten uitzien. Ik zal je hier onder het verschil laten zien van een bewerkte foto en een onbewerkte.

Wat en hoe bewerk ik mijn foto’s? Dat doe ik met picmonkey.com. Dit is een gratis site die ik altijd gebruik. Je kan er zo veel mee! Waar ik vaak gebruik van maak is de ‘exposure’ knop. Hier  kan je de foto wat lichter maken (brightness) en vaak zet ik de ‘highlights’ net zo hoog als de ‘brightness’. Het contrast zet ik vaak ook wat hoger. Wat ik met de ‘shadows’ knop doe ligt aan de foto. In de foto hier onder heb ik hem net wat hoger gezet maar ik vind het vaak ook wel mooi om het wat lager te zetten.
Ik maak ook vaak gebruik van de ‘colors’ knop. Hier zet ik vaak de ‘saturation’ wat omhoog en heel soms de ‘temperature’ wat omhoog of naar beneden.

IMG_3271
Onbewerkt.
IMG_3271
Bewerkt.

Tip 3 Maak gebruik van de autofocus

De autofocus zorgt er voor dat je het onderwerp wat je fotografeert scherp op de foto hebt staan. Op mijn spiegel reflex camera heb ik ook een stand zitten dat ik het handmatig moet scherp stellen. Ik zat daar even mee te spelen maar ik kwam er met het op de computer zetten achter dat al die foto’s onscherp waren. De autofocus is toch wel beter. Zie hier het verschil:

IMG_1843
Handmatig scherp gesteld.
IMG_1918
Autofocus.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen en dat ik jullie wat heb kunnen leren:) Heb jij nou nog tips of dingen waar je tips voor wil hebben, laat het weten in de comments.

See you soon!

X Jill<3

 

 

 

 

 

 

4 gedachtes over “Fotografie tips #2

Geef een reactie

